Huggies

De grote concurrent van Pampers (en dus P&G) is Huggies. Hoewel niet heel bekend onder haar eigen merknaam in Nederland, is Huggies marktleider in de Verenigde Staten en zijn ze aan de weg aan het timmeren in Europa. Huggies is in Nederland vooral bekend onder haar eigen merken “Drynites” en “Swim ####”. Het merk Huggies is van Kimberly-Clark, een groot consumentengoederen bedrijf in de VS.

Geschiedenis van Kimberly-Clark

Kimberly-Clark werd opgericht in 1872 als een papierbedrijf in Fox River Valley in Wisconsin, die nog steeds bekend staat als de “Paper Valley”, de papieren vallei. In het begin van de twintigste eeuw, maakte het bedrijf een zwaarwegende beslissing. Het bedrijf dat oorspronkelijk alleen de grondstof papier maakte zat in zwaar weer en moest kiezen of ze als prijsvechter verder ging in de grondstoffen markt, of zich ging richten op de veel winstgevendere consumentenproducten. Uiteindelijk besloot het haar papiermolens te verkopen en zich puur te richten op de consumentenmarkt.
 

Huggies, de wegwerpluiers van Kimberly-Clark

De eerste stappen van Kimberly-Clark in de wegwerpluier markt (die gecreëerd was door de Pampers van Procter & Gamble) was een belangrijke stap vooruit, maar niet voor lang. Kimbies, het eerste merk wegwerpluiers van Kimberly-Clark, was bij introductie beter dan alle concurrende merken. Het werd echter al snel ingehaald, omdat Kimberly-Clark niet snel genoeg innoveerde. Uiteindelijk werd Kimbies van de markt gehaald en werd een wijze les geleerd: ook na de introductie van goede luiers moet je blijven verbeteren.
 
In 1978 probeerde Kimberly-Clark het opnieuw met Huggies luiers: Baby-Shaped luiers (de eerste variant) met elastiek aan de benen verminderde het lekken van ontlasting, net als de rubberen broek veel consumenten tot dan toe over katoenen luiers heen deden toentertijd. Consumenten kozen massaal voor huggies, en deze keer bleef Kimberly-Clark verbetering na verbetering op elkaar volgen. In 1985 werd Huggies voor het eerst marktleider van de categorie wegwerpluiers en het is de nummer een verkopende luier in de Verenigde Staten sinds 1993 tot nu.
 

Huggies: leren van het verleden

Terugkijkend kan het fiasco met Kimbies luiers het beste zijn dat ooit gebeurd is met Kimberly-Clark als consumentengoederen producent. Vandaag de dag introduceert Kimberly-Clark onder de Huggies merknaam ieder jaar een aantoonbaar beter product. Daarbij gaat de noodzaak om te innoveren bij het bedrijf veel verder dan alleen de Huggies wegwerpluier franchise. Het is geen toeval dat Kimberly-Clark in meer dan 80 landen voor consumenten het nummer één of nummer twee merk is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*