Pampers

Pampers is de merknaam van de wegwerpluiers van Proctor & Gamble (P&G). Inmiddels is de naam Pampers zo ingeburgerd dat het bijna synoniem staat voor wegwerpluiers.

Geschiedenis van Pampers

In 1956, kreeg P & G onderzoeker Victor Mills een hekel aan het veranderen van de katoenen luiers van zijn pasgeboren kleinkind. Dus vroeg hij collega-onderzoekers in P & G’s Exploratory Division in Miami Valley, Ohio om te kijken naar het maken van een betere wegwerpluier. Het resultaat was dat de eerste Pampers in 1961 werden geïntroduceerd. Ze zijn gemaakt door onderzoekers van P & G. De naam “Pampers” werd bedacht door het reclamebureau van P&G bij Benton & Bowles, het eerste reclamebureau voor dit account.

De eerste Pampers luiers

Deze vroege luiers waren grote, zware producten samengesteld uit “fluffy” papierpulp met een katoenen toplaag en polyethyleen buitenlaag. In 1966 lanceerde Pampers een ‘Wingfold’ design en vanaf 1969 begon men met een “grootte 3”. Tegen die tijd ware Pampers een nationaal merk in de Verenigde Staten geworden. Procter en Gamble vervangen het “pin-on” design met banden in 1971. Peuter en te vroeg geboren baby maten werden ook rond die tijd geïntroduceerd. In 1973 ontwikkelde P&G elastische enkele en dubbele banden rond het been en de taille om te helpen bij de pasvorm en tegen het lekken van urine of ontlasting die niet was opgenomen. In 1986 werde dunne luiers gemaakt met absorberend gel-materiaal geïntroduceerd. Dit maakte het gemiddelde gewicht van een typische middelgrote luier met 50% lichter. In 1987 introduceren zowel Pampers als Huggies frontale sluiting systemen die het risico op het scheuren van de luier vermidndere. In de jaren 1990 introduceerde Pampers een dunnere luier bekend als Pampers Ultra Dry Thins.

Pampers in de jaren 90

De vroege jaren 1990 zag ook de introductie van genderspecifieke luiers bij Pampers; maar bracht het product terug naar unisex luiers tegen het einde van het decennium. In 1993 werd Pampers’ eerste poging tot een oefenpamper geïntroduceerd, maar de Pampers “Trainers” waren van korte duur. Pampers probeerde niet meer een oefenpamper te verkopen tot de invoering van Pampers Easy Up. In 1998 introduceerde Procter & Gamble haar grootste luier tot dat moment, Pampers Baby-dry maat 6. Het werd gepromoot in een reclamecampagne met kinderarts, die vertelde dat het aan het kind is om te beslissen wanneer de tijd rijp is om zindelijk te worden. De maat 6 luiers werden daarom speciaal gemaakt voor kleine peuters. Het duurde niet lang of ook de concurrent van Pampers (Huggies) introduceerde een maat 6 luier.

Ook nu nog kun je veel verschillende soorten Pampers kopen bij supermarkten of drogisterijen. Maar het makkelijkste is natuurlijk om je Pampers online te kopen. Op deze site vind je een compleet overzicht met waar je de goedkoopste pampers online kan kopen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*